JOAN MIRO
klasik modernog
slikarstva
Jedan od najvećih španskih i evropskih slikara, očaranog pećinskim slikarstvom i praistorijskom skulpturom,Huan Miro je u svojim slikama. pretočio svu poetiku boja najvećih predstavnika nadrealizma i tokom 20. veka stvorio opus koji ima značajno mesto u svetskoj istoriji slikarstva.
Miroov svet je poetičan i veseliji I ta
sklonost ka veselim preterivanjima, gestu i spontanosti, preziranje
uobičajenih pravila su u mnogome doprineli obnovi slike pedesetih
godina prošlog veka 
U autobiografskim zabeleškama svoja snoviđenja, kojima je bio inspirisan i za koje je smatrao da su izazvana glađu, ovako je opisao: “Kako smišljam crteže i ideje za svoje slike? Došao bih kući u svoj pariski atelje, pošao bih u krevet, ponekad bez večere. Tada sam video koješta i skicirao u svoju beležnicu. Video sam oblike na plafonu.. Čovek treba da sačuva dovoljno iskrenosti i čistote da bi bio ganut.”
U Parizu , Miro druguje sa Pikasom, upoznaje se sa Andre Bretonom, Polom Elijarom i Lujom Aragonom, pre objavljivanja prvog nadrealističkog manifesta. Druži se sa američkom kulturnom dijasporom – od Henrija Milera, Ezre Paunda i Ernesta Hemingveja.
Slike nije stvarao onako kako ih vidimo, vec onako kako ih je osecao ili kako bi voleo da ih mi osetimo. Svestrano talentovan, radio je kostime i dekor za ruski balet, bio je keramicar, pesnik. Afirmisao je intuitivno i podsvesno . Mirov stil je nazvan “biomorfna apstrakcija”. Osnovna slikarska sredstva bili su mu crtez i mrlja, a glavne teme – noc, zvezde, mesec, zene.
Tokom španskog građanskog rata bio je na strani revolucionara i
1937. je uradio seriju plakata za špansku Republiku. Svestrano
talentovan, radio je kostime i dekor za ruski balet, bio keramičar,
pesnik Španije. Prihvacen je kao klasik modernog slikarstva. na
Venecijanskom bijenalu 1953. dobija veliku nagradu za grafiku .Osnovao
je fondaciju “Huan Miro” u Barseloni
Inače, izložba „Magija Huana Miroa: crteži i grafike” bila je
predstavljena 2007. u Argentini, u Buenos Ajresu, i u toku 2008. u
Urugvaju, Montevideo, i Španiji, Valjadolid. Dela su pojedinačno
izlagana na mnogobrojnim kolektivnim izložbama širom sveta. Svi radovi
potiču iz Miroove poslednje epohe i zbog toga imaju posebnu vrednost, s
obzirom na to da se mogu videti nove tehnike koje je primenjivao, kao
što su različiti monotipovi (otisci), vosak, šmirgla, izgužvan papir.i
slično.. Isto kao i u slikarstvu, Miro je crteže i grafike stvarao brzo
i lako, povremeno se služeći sopstvenim prstima kao glavnim
instrumentom za stvaranje dela. Posebno se ističe delo „Aidez l’Espagne”
(Pomozite Španiji) zbog svoje istorijske vrednosti. Miro je sliku
realizovao 1937. godine sa željom da svetu ukaže na situaciju u Španiji
za vremegrađanskog rata.
Otvarajući izložbu u galeriji Progres u Beogradu,u okviru akcije meseca Miroa u Beogradu (15 januar-7.februar ), o životu i delu velikog umetnika su govorili ambasador Španije u Beogradu, Injigo de Palasia Espanja i direktor Instituta Servantes, Huan Fernandes Elorijaga.
Milica Stojković
tekst, kamera, montaža i izbor muzike
Dodaj komentar |
0 Trekbekovi